Podczas powitania wiosny w naszym przedszkolu, każda grupa otrzymała zadanie do wykonania w swoich salach. Naszym zadaniem było wykonanie wiosennego kwiatka jakim jest tulipan. Przedszkolaki wspólnie wykleiły kwiatka czerwonymi i zielonymi kwadracikami, wcześniej przygotowanymi z kolorowego bloku rysunkowego. W tym samym czasie kilkoro dzieci wykonało piękne biedronki i trawkę dla naszego kwiatka. Po skończonej pracy, tulipan ozdobił gazetkę w szatni. Dzięki takim wspólnym pracom przedszkolaki uczą się współpracować i rozdzielać zadania tak, aby powstał piękny efekt końcowy.
Jesteśmy Polakami i powinniśmy być z tego dumni. Dlatego znajomość historii własnego kraju, poprawność wypowiadania się w mowie ojczystej, szacunek do symboli narodowych należy wpajać dzieciom już od najwcześniejszych lat. Koleje losu naszego kraju były burzliwe. Nie zawsze byliśmy widoczni na mapach Europy, nie zawsze mogliśmy się posługiwać ukochaną mową ojczystą. Okazywanie polskości w postaci wywieszania flagi i godła, czy śpiewanie hymnu, było niegdyś karane nawet śmiercią. Kształtowanie poczucia dumy z bycia Polakiem jest jednym z zadań edukacyjnych. Podczas zajęć popołudniowych, w okresie poprzedzającym Majowe Święta, Misie utrwaliły prawo do mieszkania w kraju swoich przodków i posługiwania się symbolami narodowymi. A na zakończenie dzieci wykonały pracę plastyczną w postaci „orła białego” odbijanego z dłoni.
Teatrzyk kamishibai wywodzi się z Japonii. To technika czytania z planszami z obrazkami i tekstem. Przesuwane przez nauczyciela ilustracje sprawiają wrażenie ruchomego teatru. Dzieci podążają za każdą przesuniętą kartą i chętnie dopełniają historyjkę dodatkowymi sylwetami. Zapamiętują więcej i chętniej się wypowiadają na podany temat. „O zajączku, który nie chciał się dzielić” to opowieść o tym, jak egoizm prowadzi do samotności, smutku, wyobcowania, co nie jest domeną ludzką. Rozwijanie kontaktów społecznych pomaga w znalezieniu kolegów, wspólnych zainteresowań, nawiązaniu pierwszych przyjaźni. Aby to się wydarzyło, muszą poznać przysługujące im i równe dla wszystkich prawa, ale i obowiązki. Odniesienie do bajkowego „bohatera – samoluba” pozwala dzieciom ocenić postępowanie zajączka w stosunku do myszek, wyciągnąć wnioski i odnieść się do zapisów „kodeksu zachowań przedszkolaka”. Pozwala także utrwalić poznane wcześniej prawa do wyboru zabawki, kolegi do zabawy, przestrzeni w sali, a także do wyrażania emocji i zakazu krzywdzenia innych w jakikolwiek sposób.
Dzieci uwielbiają zajęcia sportowe. Ruch wywołuje śmiech, pomaga nawiązywać pozytywne relacje. Uczy rozładowywania wszelkich napięć w sposób pokojowy i jest zwyczajnie świetną zabawą. Podczas zajęć gimnastycznych, zabaw ruchowych w sali i na placu zabaw, przedszkolaki mają szansę rozwijać prawidłową postawę, wzmacniać mięśnie, dawać organizmowi potrzebną mu energię. Zabawy w chowanego, „Baba Jaga patrzy”, „Figury zmieńcie się”, „Gąski, gąski do domu” uczą wspólnego działania, przestrzegania zasad, a także umiejętności przegrywania i radzenia sobie z negatywną emocją.
Omawiając tematykę związaną z prawami, nie zapominamy o wychowaniu do wartości. Szacunek dla drugiego człowieka, życzliwość, pomagają w nawiązywaniu kontaktów koleżeńskich i zacieśnianiu stosunków przyjacielskich. Misie bardzo dobrze wiedzą, co to znaczy być miłym, koleżeńskim. Wiedzą, jak się zachować, by sobie i innym było miło. Lubią sprawiać innym niespodzianki, dlatego, na popołudniowych zajęciach, wykonały „słoneczko dla przyjaciela”. Dzieci wykonały uśmiechnięte buźki, dorysowały szczegóły twarzy słoneczka, a na koniec przyklejały promyczki. Wydawało się, że żółtych paseczków zabraknie, tak chętnie maluchy zabrały się do tworzenia swojej pracy. Doskonaliły cierpliwość, staranność, komponowanie pracy, a także swobodną mowę, której nie zabrakło podczas całego etapu.
W okresie poprzedzającym Święta majowe wprowadzano przedszkolaki w tematykę patriotyczną. „Pszczółki” wymieniały symbole narodowe i wypowiadały się na ich temat. Dowiedziały się, czym jest Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej, , rozpoznawały flagę Polski pośród innych flag. Poznały zapis graficzny kolejnej głoski alfabetu – „f”, wymieniały wyrazy rozpoczynające się głoską „f”. Podczas zajęć popołudniowych każde dziecko otrzymało szablon litery „F” i miało za zadanie wykleić go paskami czerwonego papieru. Zadanie to przedszkolaki wykonywały bardzo starannie, co można zobaczyć na zamieszczonych zdjęciach.
Poobiednia pora w przedszkolu to czas odpoczynku. Aby jeszcze bardziej się odprężyć „Pszczółki” uczestniczyły w zabawie relaksacyjnej przy muzyce. Dzieci usiadły w kole tak, żeby mieć plecy koleżanki/kolegi przed sobą. Nauczyciel włączył CD z relaksacyjną muzyką „Medytacja, Thais”. Przedszkolaki wykonywały delikatny masaż według instrukcji nauczyciela: Rysujcie paluszkami fale. Stukajcie paluszkami, udając padanie deszczu. Przesuwajcie całą dłonią po plecach niczym węgorz. Poklepujcie po plecach jak błyskawice. Delikatnie podszczypujcie – to jedzenie przez rybki pokarmu. Szurajcie palcami po plecach – to przepływanie ławicy ryb. Masażyk przyniósł dzieciom wiele radości i zadowolenia.
Dopełnieniem tematu dnia „W wiejskiej zagrodzie” była zabawa słuchowa, ortofoniczna „Pisklaki”. Dzieci zamieniły się w pisklaki siedzące w stadzie, na krzesełku – „grzędzie” – siedziała „kura” – mama piskląt z zasłoniętymi oczami. Nauczyciel kolejno wybierał dzieci, które odzywały się cienkim głosem: pi – pi – pi. „Kura” próbowała rozpoznać, które dziecko się odezwało. Zabawa ta stymulowała zmysł słuchu, wymagała koncentracji i cierpliwego oczekiwania na swoją kolej.
Kwiecień to miesiąc, w którym tradycyjnie poruszamy tematykę związaną z ochroną środowiska naturalnego. Podczas zajęć popołudniowych nauczycielka zaproponowała „Pszczółkom” oglądanie książek wypożyczonych z przedszkolnej biblioteczki. Najpierw przedszkolaki przypomniały sobie zasady korzystania z książek, następnie dobrały się w pary i samodzielnie wybrały interesującą je pozycję. Średniaki oglądały albumy i książki przyrodnicze, a nauczycielka czytała zawarte podstawowe informacje i ciekawostki dotyczące zagrożonych gatunków zwierząt. Zajęcie to miało na celu rozwijanie empatycznego stosunku do zwierząt i uwrażliwianie na ich los.
Dzieci z grupy : „Pszczółki” przygotowywały się do powitania nowego miesiąca i świętowania świąt z nim związanych. Dowiedziały się, że 1 maja obchodzimy Święto Pracy, 2 maja – Dzień Flagi a 3 maja – święto uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Przedszkolaki przypomniały, jakie mamy symbole narodowe: godło, flagę oraz hymn Polski, pokazywały na mapie Polski najważniejsze regiony i miasta naszego kraju. Następnie przystąpiły do wykonania pracy plastycznej- wypełnianie konturu Polski, podzielonego na pół kolorami – białym i czerwonym. Dzieci zostały podzielone na grupy, każda grupa wykonywała swoja pracę za pomocą innej techniki: wyklejanie plasteliną, wydzieranka oraz rysowanie kredką. Pamiętajmy, że wzbudzanie u dzieci zainteresowań historią od najmłodszych lat jest niezbędne dla kształcenia pozytywnych postaw patriotycznych.
Malowanie farbami to wspaniała zabawa i twórcze zajęcie dla dzieci. To nie tylko miła forma spędzania czasu, ale przede wszystkim jest to barwna aktywność, która rozwija kreatywność, wyobraźnie, zdolności manualne, motorykę małą, a nawet może być świetnym ćwiczeniem integracji sensorycznej. Tym razem na zajęciach popołudniowych dzieci z grupy : „Pszczółki”, wykonały wspólnie pracę plastyczną, zapełniając kontur motyla farbami, nanoszonymi za pomocą korka. Jest to doskonała technika, aby stworzyć barwną pracę. Efekt mogliśmy podziwiać na gazetce w szatni.
W miesiącu kwietniu omawialiśmy tematykę związaną z książką. Dzieci przynosiły swoje ulubione książeczki do przedszkola, było czytanie bajek, w które również zaangażowali się Rodzice. Na zajęciach popołudniowych, po obejrzeniu wystawki różnorodnych książek, dzieci opowiadały o książkach, również o tym, co może nam pomóc, byśmy nie zapomnieli, w którym miejscu skończyliśmy oglądać książkę. Przedszkolaki wiedziały, że to zakładka. Nie ma znaczenia, z czego jest wykonana. Każda tego rodzaju praca plastyczna rozwija kreatywność, zdolności manualne i – w krótkim czasie – daje poczucie satysfakcji z dobrze wykonanego zadania. Efekty pracy dzieci będzie można podziwiać wkrótce.
Krajobraz łąki w roli głównej to motyw bardzo często występujący wśród artystów. Grupa „ Pszczółki” na zajęciach popołudniowych również spróbowała swoich sił w tym temacie. Zanim zaczęliśmy malować, dzieci przypomniały jak wygląda wiosenna łąka, jakie dominują kolory i jakich ma mieszkańców. Następnie za pomocą farb plakatowych na duże kartki przelały swoje wyobrażenia. Malowanie farbami, niezależnie od ich rodzaju, przynosi wiele korzyści rozwojowych. Przede wszystkim rozwija kreatywność dzieci, a także umiejętność wyrażania swoich potrzeb i emocji poprzez sztukę. Rozwija także zdolności motoryczne dzieci.
Dzieci bardzo lubią słuchać bajek. Na zajęciach popołudniowych, dzieci z grupy: „ Pszczółki” wysłuchały bajeczki: „ Calineczka ”. Jest to bajka o dziewczynce, która mimo swoich niewielkich rozmiarów, wykazała się wielkim sercem i odwagą. Historia uczy również, że każdy, niezależnie od wyglądu czy pochodzenia, zasługuje na miłość i akceptację. Następnie, dzieci wykonały ilustracje do wysłuchanej bajki, wykorzystując kredki. Całość została zebrana w książkę.
Podczas zajęć popołudniowych dzieci poznały bohatera polskiego serialu animowanego dla dzieci w reżyserii i według scenariusza Lechosława Marszałka, który był produkowany przez Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej – więc nie tak daleko naszego przedszkola. Po zapoznaniu się z historią Reksia oraz obejrzeniu kreskówki, zadaniem dzieci było stworzenie ilustracji związanej z głównym bohaterem. Dzieci za pomocą kredek, mazaków i papieru kolorowego tworzyły podwórka dla swoich piesków. Wszyscy wykazali się kreatywnością oraz precyzją działania, ponieważ łączenie różnych technik plastycznych wcale nie jest takim prostym zadaniem. A efekt zobaczcie sami!
Corocznie, 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Wiedzy o Autyzmie. Dzień ustanowiony został przez przedstawicieli państw członkowskich Organizacji Narodów Zjednoczonych 21 stycznia 2008 roku. Celem akcji jest zwiększenie świadomości społecznej na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na potrzebę większej empatii i tolerancji dla odmiennych możliwości i potrzeb osób ze spektrum autyzmu. Zajęcia związane z tematem, przyczyniają się również do kształtowania właściwych postaw prospołecznych oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Symbolem solidarności z tymi osobami jest kolor niebieski.
Wiosna na dobre zawitała do grupy Sów. Nasze przedszkolaki zagłębiły się w tematykę wiosenną, poznając oznaki wiosny oraz cechy charakterystyczne dla tej pięknej pory. Podczas zajęć artystycznych wykonały pracę plastyczną wykorzystując swoją bogatą wyobraźnię
i twórcze myślenie. Namalowały portret Pani Wiosny ozdabiając kontur twarzy barwną fryzurą. Tak oto każdy z przedszkolaków stworzył wiosnę według własnego pomysłu. Jedne twarze przybyłej pory roku ozdobione zostały różnorodnymi kwiatami, drugie portrety charakteryzowała fryzura wielobarwna i szalona. Radosne i kolorowe „ Panie Wiosny” przyozdobiły gazetkę w naszej szatni przedszkolnej. Zapewne jeszcze nie raz pochwalimy się pracami naszych najstarszych artystów!
Wszelkiego rodzaju aktywności, które mają na celu rozwój zdolności są bardzo istotne w procesach psycho-ruchowych dzieci w okresie przedszkolnym. Jedna z umiejętności nabywana w trakcie procesu edukacji-kontrolowanie ruchów ręki i palców pomaga usprawnić dzieci zwłaszcza motorycznie a także jest niezbędna w przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w szkole. Grupa najstarsza w trakcie zajęć popołudniowych również podejmuje próby ćwiczenia ręki za pomocą ćwiczeń grafomotorycznych. Tym razem każda Sowa w sposób indywidualny ozdabiała wiosenny kwiatek za pomocą szlaczków. Usprawnienie techniki rysowania, pisania pomaga korygować nieprawidłowe nawyki ruchowe konieczne podczas pisania oraz wzmacnia mięśnie dłoni.
Na zajęciach popołudniowych w grupie „Wiewiórki” w miesiącu kwietniu dzieci uczyły się jak działa zegar. Na szablonach czasomierzy wytłumaczyliśmy co wskazuje wskazówka krótsza, a co dłuższa i że na tarczy możemy znaleźć liczby od 1 do 12. Poznawaliśmy pojęcia związane z czasem: sekunda, minuta, godzina. Próbowaliśmy odczytywać pełne godziny poprzez właściwe ustawienie wskazówek na tarczy zegarów posługując się liczebnikami porządkowymi.